Sunt restaurantele solutia pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera din sectorul aviatiei? Uleiul alimentar uzat a fost folosit pentru prima data ca unic combustibil pentru un zbor comercial transatlantic. Este acesta un progres real?
Zborul 100, al companiei Virgin Atlantic, a traversat Atlanticul de la aeroportul Heathrow din Londra la aeroportul JFK din New York pe 28 noiembrie. Acesta este primul zbor comercial transatlantic care realizata cu combustibil 100 la suta durabil, si anume ulei de gatit folosit. Este aceasta o adevarata descoperire ecologica?
Uleiuri vegetale si grasimi animale
2,5 la suta din amprenta de carbon a lumii: aceasta este ponderea pe care o va avea aviatia in emisiile de gaze cu efect de sera ale planetei in acest an. In timp ce unii experti explica faptul ca aceasta proportie s-ar putea tripla in urmatorii douazeci de ani, sunt zborurile durabile o solutie buna? Hidrogenul si electricitatea sunt solutii posibile, dar compania aeriana britanica a preferat uleiul de gatit. Uzat.
Virgin Atlantic considera ca tipul CAD, combustibilul de aviatie durabil (care nu provine din combustibili fosili si, prin urmare, are o amprenta de carbon mai mica), este singura modalitate durabila si viabila de alimentare a zborurilor pe distante lungi. Unele studii estimeaza ca zborul CAD reduce emisiile de dioxid de carbon cu 90 la suta!
In timp ce reglementarile internationale permit aeronavei sa zboare doar cu 50 la suta CAD, zborul test al Virgin Atlantic a primit permisiunea, in mod exceptional, de a zbura suta la suta CAD. Originalitatea consta in compozitia acestui CAD, in acest caz ulei alimentar uzat: un amestec de uleiuri vegetale si grasimi animale, care este singurul CAD autorizat pentru comercializare.
Acest ulei este strans din mai multe surse, inclusiv din unele restaurante fast-food celebre. Cu toate acestea, mai este inca un drum lung de parcurs, deoarece CAD reprezinta in prezent mai putin de un procent din combustibilul pentru aeronave.
Manuela