De ani de zile se vorbeste despre aceasta problema, iar acum inclusiv Curtea de Conturi Europeana trage un semnal de alarma. La plecarea din functie, oficialii europeni merg imediat in sectorul privat unde folosesc informatiile si contactele obtinute in timpul activitatii in institutiile europene.
Agentiile UE ar trebui sa isi inaspreasca regulile si controalele pentru a reduce la minimum riscul ca managerii si alti membri ai personalului din esalonul superioare care pleacă din aceste agentii sa ocupe functii in sectorul privat de natura sa creeze un conflict de interese si sa ameninte integritatea institutiilor UE, atrage atentia Curtea de Conturi Europeana, in raportul anual referitor la agentiile UE, publicat astăzi.
“Legiuitorii si agentiile trebuie sa acorde atentie semnalelor de alarma si sa trateze posibilele situatii de «uși turnante» cu mai multa strictete, pentru a preveni conflictele de interese si a evita prejudicii aduse reputatiei lor si a UE in ansamblu,” – arata documentul Curtii Europene de Conturi.
Normele UE prevad foarte putine obligatii pentru organismele UE de a monitoriza respectarea de catre fostii si actualii membri ai personalului a cerintelor care se aplica in cazurile de „uși turnante”. Pe de alta parte, agentiile UE – in special cele cu sarcini normative si cu legaturi cu sectorul privat – sunt deosebit de vulnerabile la riscul de „uși turnante” din doua motive: in primul rand, ele se bazeaza pe personal temporar, ceea ce inseamna ca au rate ridicate de rotatie a personalului; in al doilea rand, modelul lor de guvernanta include consilii de administratie ai caror membri sunt numiti pe perioade scurte. Problema in acest caz este ca membrii consiliilor nu fac parte din personalul agentiilor: cu alte cuvinte, regulile aferente situatiilor de „uși turnante” nu li se aplica. Potrivit auditorilor, acest lucru creeaza un vid juridic si are ca rezultat faptul ca este evaluata doar o mica parte din posibilele cazuri de „usi turnante”. Mai mult, doar cateva agentii merg dincolo de cerintele minime prevazute de legislatie atunci cand trateaza posibile situatii de „uși turnante”.
De asemenea, auditorii critica modul in care agentiile achizitioneaza bunuri si servicii si le indeamna sa se asigure ca obtin cel mai bun raport calitate-pret.
Manuela