Pentru a ajuta mass-media sa traverseze actuala perioada dificila economic, guvernul Orban a decis sa aloce presei nu mai putin de 40 de milioane de euro.
De acesti bani va beneficia presa privata, care in prezent are greutati din cauza scaderii volumului de publicitate. La schimb, televiziunile, radiourile, site-urile si publicatiile print vor participa la campania de informare pe care o demareaza guvernul, pentru a tine populatia la curent cu efectele pandemiei COVID-19 si cu masurile luate dupa 15 mai, cand parte din restrictii se vor relaxa.
Guvernul a stabilit o lista de criterii pe care trebuie sa le indeplineasca institutiile de presa, pentru a putea accesa acesti bani. Ca sa se califice, entitatea media trebuie sa aiba platitle catre stat la zi, trebuie sa fi avut, in momentul instituirii starii de urgenta, cel putin doi angajati cu carte de munca sau pe drepturi de autor de cel putin sase luni.
Cum se imparte tortul de 40 de milioane de euro
Televiziunile sunt privilegiate: 55 la suta din bani sunt alocati posturilor de televiziune, din care 47 la suta canalelor cu acoperire nationala si 8 la suta statiilor locale. Televiziunea Romana nu e in aceasta schema, intrucat postul public are obligatia sa difuzeze campaniile guvernamentale gratis.
Publicatiile online beneficiaza de 23 de procente, iar radiourile – fara canalul public – de 12 procente din suma. Banii – in total 200 de milioane de lei – vor fi dati lunar, cate 10 milioane de lei, timp de 4 luni.
Ionel Danca, seful Cancelariei prim-ministrului, a declarat ca, prin aceasta campanie guvernul va informa populatia in legaturile cu masurile luate in contextul pandemiei, si in acelasi timp este un “mecanism de sprijin pentru mass-media si jurnalisti, care, in aceasta perioada, au venituri scazute din publicitate.”
Industria de publicitate are mari probleme, din cauza opririi oricarei activitati, in contextul pandemiei COVID-19. Automat, presa are de suferit, pentru ca nu mai are incasari si contracte de publicitate noi.
Manuela