Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza, in aceasta perioada, o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii care functioneaza ca o piata online, Temu si Shein.
Actiunea se concentreaza asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comerciantilor, in relatia cu consumatorii, susceptibile sa deformeze, in mod esential, comportamentul economic al acestora, respectiv potentiale incalcari ale legislatiei privind siguranta produselor si protectia consumatorilor (reduceri neautentice) si practici agresive – interfete manipulatoare (dark patterns), vanzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicarii unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar si alte aspecte (de exemplu, legate de siguranta produselor).
In acest context, ANPC sfatuieste consumatorii care cumpara online de pe aceste site-uri, sa se informeze cu atentie inaintea achizitionarii unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preturilor afisate, costurilor de livrare, informatiilor despre comerciant sau modalitatilor de plata disponibile.
Important! Nu neglijati sa cititi sectiunea ”Termeni si conditii” a site-ului de pe care doriti sa faceti cumparaturi!
Inainte de incheierea achizitionarii, consumatorii trebuie sa verifice daca pe site-ul comerciantului exista informatii corecte si complete privind:
- datele sale de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc.);
- caracteristicile esentiale ale produsului;
- pretul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- modalitatile de plata si de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
ANPC recomanda ca, in cazul in care intampinati o problema atunci cand faceti cumparaturi online, sa incercati o rezolvare directa cu operatorul economic, pe cale amiabila.
Daca acest lucru nu functioneaza, va puteti adresa Directiei de Solutionare Altenativa a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, in cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul Romaniei.
In cazul in care operatorul economic isi are sediul social intr-un alt stat european, va puteti adresa Centrului European al Consumatorilor din Romania https://eccromania.ro/
Manuela