
Potrivit politologilor europeni, din campania electorala pentru europarlamentare, in toate cele 27 de tari ale Uniunii, practic elementul Europa a lipsit. Dezbaterile s-au axat tot pe probleme nationale.
Intr-o analiza CEPS – cel mai important think-tank european dedicat Uniunii Europene – pentru urmatorii 5 exista trei mize mari:
- consolidarea puterii politice a Uniunii Europene;
- relansarea industriei militare a UE;
- echilibrul intre Green Deal (politicile de mediu) si competitivitatea UE.
CEPS crede ca sunt sanse ca prezenta la vot sa fie ceva mai mare decat la precedentul scrutin european. In 2019 s-a constat o crestere a numarului de alegatori cu 8 la suta. Este posibil ca acum, in 2024, sa asistam la o noua crestere a prezenti la vot. Sigur ca fiecare tara are particularitatile ei si in unele state membre numarul votantilor ar putea sa scada.
Campanii electorale axate pe problematica nationala
Acum, la capatul campaniei electorale, la nivel european, concluzia analistilor e unanima: nicaieri nu au fost dezbateri despre Europa si europenism. Presa si candidatii, deopotriva au dat importanta mica scrutinului european.
Romania, dezastru pentru europenism
Fiind in aceeasi zi cu alegerile locale, in Romania scrutinul pentru Parlamentul European a fost complet eclipsat de dezbaterile privind comunitatile locale si primariile. Asa cum e firesc, oamenii sunt mai interesati de urbea in care stau decat de marile probleme de la Bruxelles, pe care le percept ca fiind departe si, oricum, foarte aride.
Manuela